söndag 3 augusti 2008

Brrr klockan är 4.40












04.40 Söndagsmorgon = väckning...

Sista dagen för Eskilscupen och det är dags för mig att stiga upp för en snabb
frukost sticka iväg och hämta Bertil Andersson (B.A.) för en snabb tur till våra bussar hos ARRIVA i Helsingborg.

För att ta det från början så är saken den att min gode vän Gert Anderberg hos ARRIVA, Helsingborg, vädjade till mig och Bertil att ställa upp som extra-chaufförer till detta jättejobb och vi kunde bara inte säga nej. Titta bara på bilden så förstår Ni varför man inte kan säga nej till denne glada och ödmjuka person.




Nu var det sista dagen av tre och det går inte att komma från utan att det kändes skönt för det var tre tuffa dagar men samtidigt spännande och kul.

Bertils och min uppgift bestod i att köra linjeturer från en Idrottsplats (samlings-punkt) i Helsingborg till en annan strax utanför staden med förväntningsfulla och laddade ungdomar/barn för att dessa skulle få sin livs fotbollsupplevelse.

Laröd hette platsen dit dessa fotbollsungdomar skulle till och det lät i mina öron väldigt intressant eftersom jag tillbringat mången lunchtimmar i Larödsbadens restaurang, dock för många år sedan. Fast i ärlighetens namn så blev det nu i stället kokt alt stekt korv hamburgare i Eskilsminnes lunchtält.




En av tältrestaurangens favoriter var frallor med negerbulle som pålägg!!! Dessa gick åt som smör i solen och lär vara en renodlad Helsingborgs delikatess..

Jag kan erkänna att jag vid ett desperat tillfälle provade en dylik delikatess, smaken var kanske inte helt oäven men om min dietist läser detta så lär jag läxas upp vid nästa möte med denne.

Körningarna då?

Efter 32 turer t.o.r. så kände man sig mätt även på detta. B.A. och jag möttes som regel på halva vägen och hälsningar skedde vid varje tillfälle. De första 20 hälsningarna var vänliga för att så småningom övergå till div. obsena gester.

















Det som verkligen förgyllde tillvaron var den härliga stämningen i bussarna. Det var oftast småtjejer som skulle spela i Laröd och dessa var lika glada både på vägen dit som på hemvägen.

Det var omöjligt att avgöra vem som vunnit eller förlorat, alla var lika uppspelta vilket ju också är meningen med idrott på denna nivå.















Bussarna...

ARRIVA i Helsingborg har en ny fin vagnpark av märket MAN. Bussarna är gas-drivna d.v.s. av högsta miljöklass. Dessa var fräscha, komfortabla och väldigt genomtänkta. Själv har jag aldrig kört denna typ av buss tidigare eftersom jag mest kör turistbussar. Bussarna var mycket lättkörda men tre av fyra som jag körde ryckte vilket var mycket irriterade. Förklaringen var att detta är vanligt på bussar som är gasdrivna. Vad jag förstår så är det ett fel som kommer och går och som man tyvärr kanske måste acceptera med tanke på miljön.

Man hör ju tyvärr ofta att folk tycker att busschafförer kör ryckigt men jag vågar påstå att detta är till 90% bussarnas fel.

Tänk på det Ni som klagar!














Trevliga Kolleger!



Gert har ofta skrutit om sina fina medarbetare i Helsingborg. Det är bara att hålla med. Hjälpsamma, serviceminded och idel glada miner. Undertecknad och B.A. kände oss som hemma.

Trots att det var tre tuffa dagar, framförallt i fredags då tempen låg runt 29 grader så rullade det på utan minsta gnäll. Om någon hade problem så löste ARRIVAS Driftschef Christer Ekendahl detta på ett förträffligt sätt och ofta så fanns Christer själv bakom ratten som backup.

















ARRIVA medarbetare vi mötte.













Till slut: Fakta om Eskilscupen:

Antal lag c:a 640. Turneringen är den 5:e största i Europa. C:a 10.000 fotbollspelare. Lag från Brasilien, England, Norge, Danmark mm.

Över 1800 matcher. Cupen är landets äldsta med 41 år på nacken.

14 bussar är i trafik, 500 förartimmar och c:a 12 000 vagnkilometer.

Läs mer på www.eskils.nu och www.eskilscupen.nu


Vännen Kenneth

kes.travel@swipnet.se

http://www.kestravel.se/


Ps! Intresserad av att läsa mer om bussar:
www.bussbranschen.se
www.busstidningen.se




Inga kommentarer: