lördag 26 september 2009

Musik - Musik - Musik



Större bilder? Klicka på dem.
Större bildskärm? tryck på F11 knappen.
OBS! Fotobloggen uppdaterad 3 okt.





Musik för hela slanten!

Tittar jag tillbaka på veckan som gått så har denna inneburit en massa fin musik. Det började ju redan veckan innan med två konserter med Amiralens Storband på Johannamuseet. Se förra veckans blogg.

Därefter följde två dagar med Sylvia Vrethammar och Roger Bergs Big Band. Mer om detta längre ner i spalten.

Som om inte detta vore nog så framträdde Ulla "Sniff" Neumann på Kallbadhuset i Malmö och två dagar senare så bevistade jag ännu en repetition med Amiralens Storband.

Det är såpass mycket att jag inte haft för mig något annat, Jo Datorstrul naturligtvis.

På tal om problem. Amiralens Storband hade ett onormalt stort manfall på sin onsdagsrepetition. Bandets ledare Anders Åhlin var tvungen att lämna återbud, det andra på 18 år. Till detta så saknades det tre saxar och en trummis. Nu är det så att man har en bra backup med duktiga musiker som gärna hoppar in. Men tre saxar!! Hur löser man det?


"Musikunderbarn" löste krisen.



När jag anlände till rep.lokalen i Vellinge så fanns där en liten späd tös. Någons dotter tänkte jag. Nej, en stand in i saxsektionen. Linda Johansson 15 år hoppade rätt in i bland alla saxar med sin altsax och genomförde repetitionen på ett strålande sätt.

Jag tror inte att jag upplevt något liknande sedan 60-talet när söta Ingela Brander charmade alla med sitt fina saxspel. Vad blev det av henne frågar jag?



Linda är elev hos Björn Helander som till vardags är Musiklärare i såväl Vellinge som Malmö. Det var Björn som bad Linda att hjälpa till i denna prekära situation.

Björn säger att Linda är en av hans bästa elever någonsin och berättar vidare att hon även spelar Klarinett och Piano.

Redan som12-åring platsade Linda i Musikskolans Saxofonensemble, Sax Appeal,
och som 13-åring gick Linda till final i Borås i en rikstävling för unga blåsare .

Ulla "Sniff" Neumann

Några dagar tidigare, måndag bestämt, så lyssnade jag på Ulla Neumann som bjöd på en skön kväll på Ribersborgs Kallbadhus. Med sig så hade Ulla några musiker av yppersta klass. Peter Berglund piano, Lasse Lundström bas och Leonard Axelsson gitarr. Ja jag hade redan i två dagar lyssnat på Lasse och Leonard för dessa finns också med i Roger Bergs Big Band.




I motsats till när man lyssnar på storband så kommer kompet fram i annan dager när man kan sitta och bara koncentrera sig på några fåtal musiker. Att detta lovar gott för fortsättningen är nog onödigt att påpeka. Det märktes att alla trivdes denna kväll, d.v.s. både publik, bandet och Ulla.
Ni kan se och lyssna på några inslag på min youtubesida: www.youtube.com/malmoearena





Erling Kroner

Denna fantastiska Danska musiker som finns nästan överallt där det bjuds på högkvalitativ musik. Han finns med som en härlig profil i Roger Bergs Big Band.

Han har eget storband och spelar till vardags även i det Danska Måndagsbandet.

Tidigare har Erling bl.a. funnits med i Danska Radions Big Band och även Tivoli Big Band.

Det skull uppta hela bloggen att berätta om allt vad Erling företager sig så därför vill jag rekommendera ett besök på hans superproffsiga hemsida. Här finns massor med intressant läsning för att inte tala om alla häftiga foton.
Det är t.o.m. så att undertecknad förekommer lite här och där med foton jag tagit, vilket jag givetvis är mycket stolt över.




Roger Berg Big Band


Så var det, trots allt, veckans verkliga höjdpunkter. Roger Berg ville ha med mig till Halmstad - Växjö som chaufför för bandet. Ett hedersuppdrag speciellt som att jag gillar musik.

Att sedan Sylvia Vrethammar och hennes make Alex Gietz också fanns med gjorde inte saken sämre.




Det blev två häftiga konserter som tog andan ur både undertecknad och publiken.

De enda utomstående som var med på resan, utöver undertecknad, var Jerker och Barbro Lefévre. Jerker var den som för något år sedan knöt kontakten med Sylvia vilket visat sig vara en fullträff för alla inblandade.

Jag gillar Roger Bergs Big Band. Roger har varit i USA ett antal gånger och köpt in ett antal original arrangemang från storheterna på 30 och 40-talet. Låtar som man knappast hört de senare 20 åren dyker upp i Rogers repertoar och då handlar det inte om vilka låtar som helst.



Sylvia är inte bara fantastisk på Jazz utan hela hennes Brasilianska repertoar är oslagbar på våra breddgrader. Viva España är naturligtvis en av kvällens Sylvia höjdpunkter och när det gäller bandets egen repertoar så föll jag pladask för
O Sole Mio i en version jag aldrig tidigare upplevt.
Här kom Erling och hans trombon ensemble till sin fulla rätt i denna tempostarka klassiker.


Se bilderna från konserterna på: 

Sylvia och Alex



När Sylvia står på scenen så finns hennes make Alex också på plats. Alex dirigerar bandet och ser till att allt runtom ljud, ljus mm är av bästa kvalitet.

Alex (liksom Sylvia) är en mycket sympatisk person och är lätt att prata med och som har en positiv inställning till det mesta.




Sylvia och Alex återkommer i slutet av Oktober (26:e) för en föreställning på Cirkus i Stockholm. Givetvis med Roger Berg Big Band. Vad jag fått erfara så kommer denna att spelas in av Sveriges Television vilket ju kan innebära att publiken nu på allvar upptäcker Roger Bergbandet. Sylvia vet ju alla redan vem hon är.


Jäklar

Förlåt svordomen men Ni förstår säkert varför. Jag filmar en del och då framförallt korta inslag som jag efter godkännande (finns några undantag) lägger ut på Youtube. Jag frågade något blygsamt Roger om jag fick göra en inspelning i Växjö.

Hur skulle Sylvia reagera?

Jo positivt fick jag till svar en stund senare. Hon vill bara titta på inslaget (en) innan jag publicerade dessa.

Vad hände? Jo för fösta gången så strejkade min endast några månader gamla Hitachi kamera. Katastrof.

Det stor bara "Error" i bildrutan och hur jag än gjorde så blev det inget.

Tänk bästa plats för att filma och jag vet att det skulle bli några riktigt bra inslag men nu blev intet. Usch...

Halmstad - Växjö


Avslutningsvis några rader om platserna för de två konserterna. Först ut var Halmstad och dess Teater. En vacker byggnad och en mycket trivsam salong.

Här var bra ljus och ljud och vad jag förstår så var alla inblandade nöjda.

Vackrast var dock Konserthuset i Växjö med sitt vackra läge och fina arkitektur. Vad som var märkligt var att man inte satsat på en egen riktig ljudanläggning utan bandet fick ha en egen sådan plus en Ljudtekniker som fick ta sig dit från Malmö.
Under sådana förhållanden så är det givetvis svårt att få till det ljud som varit önskvärt men jag tycker ändå att det var godkänt.
I övrigt så var Konserthuset i Växjö en trevlig bekantskap.



Till slut den fina bussen från Tjörnarpsbuss som jag rattade under
 dessa två dagar.



Missa inte att besöka min fotoblogg.
 Just nu Björn Helanders och Ensios bilder.

Inom kort blir det häftiga foton från Växjö med Sylvia och
 Roger Bergs Big Band.



Ni kan titta på mina musikvideos mm på www.youtube.com/malmoearena

Mina egna favoriter just nu Amiralens Storband med The Coffé Song och
B-Gänget med We Where In Love. Kolla in dessa sköna låtar.

Skicka in foton till min fotoblogg: keam@bredband.net

Bästa Hälsningar

Kenneth


foton: Kenneth Svensson

Inga kommentarer: