torsdag 25 augusti 2011

MC - Musik och Mat




MC - Musik - Mat

Det är bl.a. vad denna blogg kommer att handla om. En ny layout blev det eftersom jag kämpade hårt med att man skulle kunna förstora bilderna. I den förra bloggen från Hamburg så fungerade detta delvis fortfarande men plötsligt så hände tydligen något och därefter så försvann denna möjlighet mitt i bloggen. Jag kan inte förklara varför eftersom jag skrev texten och lade in bilderna på exakt samma sätt som jag gjort i över tre år.

På köpet så blev det i alla fall en ny layout. Jag får se om denna fungerar om inte så får jag återgå till den gamla igen.


Till rubriken MC


Jag har haft bilden med den läckra tjejen med den imponerande MC:n i mitt bildakriv i flera år. Bilden är tagen i Moselstaden Bernkastel. Nyfikna kom fram till MC tjejen och pratade nyfiket med henne. Hon var från Sverige, Göteborgstrakten har jag för mig.


  Detta blev till en vinjettbild för ytterligare några MC bilder. Dessa bilder är tagna i Löddeköpinge där det varje tisdag under sommarmånaderna är motorträffar av det enorma slaget. Jag har tidigare bloggat om dessa men det är värt att upprepa. Vackra sommartisdagar kan här vara 500 - 600 läckra bilar (kanske t.o.m. fler) och 1000 motorcyklar. Med andra ord ett eldorado för motorintresserade.    



En stor del av nöjet är att se fordonen köra ut och in genom entrén. Här har många åskådare parkerat sig i sina campingstolar och bara njuter av att lukta på avgaserna, (o)ljudet och givetvis att se.





Bilderna jag tog denna gång var kanske inte så kontroversiella. Typiskt är att när man inte är på plats eller inte har kameran uppe så kommer de mest spännande hojarna. 



Malmöfestivalen

Den 26 festivalen är över. För undertecknad blev det inte mycket av denna i år. Anledningen var att jag var med Amiralens Storband i Tyskland (se förra bloggen). En kort stund i Bluestältet, Hot House tvingades jag tyvärr att hoppa över medan jag njöt två timmar av B-gänget i Swingtältet.  

Prydlige Johan Melén
B-gänget som är kanske ett av de mest välmeriterade banden i sitt slag i Malmö hade dagen till ära fått en ny trummis, Johan Melén. 

En mycket sympatisk och duktig trummis som till vardags bl.a. spelar i det fina Öresound Big Band. Johan hoppar också ofta in i Amiralens Storband när man saknar sin ordinarie trummis Anders Hassgård. 

Jag har blivit ombedd att skriva om B-gänget i Harry Arnoldsällskapets medlemstidning Stand By vilket jag ser en stor ära i att få göra.

Ett foto av Johan (var ett måste) men det var inte lätt eftersom jag blev bortmotat på ett otrevligt sätt från att ta bilden. Johan stod i öppningen där musikerna har sitt område s.k. Backstage. När jag gick dit med kameran i högsta hugg så blev jag som sagt bryskt bortmotat. Det hjälpte inte att jag förklarade att jag bara skulle ta denna bild. Jag berättade att man bett mig att skriva några rader i Stand By men detta godtogs inte. 

Jag har varit gäst i Swingttältet nästan varje år (ibland har man varit bortrest), jag har nästan alltid ätit och inte bara tagit en öl alt. ett glas vin för att på så sätt stödja Jazz House vilket även gällt min fru Anne-Marie.
 Är man inte mer rädd om sin publik så borde man ta sig en funderare. Diplomati och ödmjukhet är några ord man tydligen inte kan stava till.       

Nu kom jag nästan av mig med det var ju B-gänget det skulle handla om. Detta ärrade gäng svarade för nästan två timmars skön Swing and Sweet.
Flera av musikerna spelar också med i Amiralens Storband (Bengt Håkansson -Bengt Jeppsson - Lars Lantz + Tord Alemo (var ej med denna kväll).


A-gänget från vänster: Sune Ekberg piano, Rolf Olsson bas, Leif Carlsson baryton- Bengt Håkansson tenor-, Kjell Olsson alt- och Bengt Jeppsson sopransax, Johan Melén trummor och Lars Lantz gitarr (Johan och Lars tyvärr skymda) 

Sten Tecknare alltid på plats

Mer Amiralens Storband


Bandet har senaste tiden varit inne i ett stim av konserter. I Augusti så har man framträtt i Pildammsteatern, två gånger i Hamburg och igår på Malmöfestivalen. På Malmöfestivalen spelade man upp till dans i hela tre timmar. Folk dansar inte till Storband längre säger man. Det är Lars-Christers och Arvingarna mm som gäller. Tänk vad man bedrog sig. Dansgolvet fullt, hälften av de som dansade var unga. Och som dom dansade sen? 
Alla möjliga stilar, jättehäftigt. Det är sällan jag varit så glad över att spana ut över ett dansgolv som denna varma Augustikväll. Flera hundra personer runt dansgolvet njöt av musiken och inte minst kvällens två vokalister, nya fyndet Hannah Blixt och Petri Soikkeli som firade stora triumfer i Hamburgkonserterna.

Hannah imponerar inte bara på publiken
   

Flera av musikerna hade några dagar tidigare framträtt i Swingtältet 
(se raderna ovan) vilket betydde att dessa gett fyra konserter d.v.s.
totalt 9 timmars musik på en vecka. Inte dåligt för att vara "amatörband" 

Anders Åhlin och Petri såg till att det stundtals svängde rejält. 




Mat utlovad i rubriken  

En tur över Sundet med våra tyska vänner Ruth och Bo inspirerade mig till att presentera lite av de läckerheter som Danskarna erbjuder. Jag var ju lite elak mot Danmark i min förra blogg så det är nu på sin plats att vara lite snäll. 


En av Strandvejens pärlor är Rungsteds Kro. Karen Blixens (som bodde granne med krogen) favoritställe. Golv, väggar är sneda och vinda. Man tror att man är berusad redan innan man inmundigat några starka drycker. 



Krogen är vackert inredd och några av Karen Blixens tavlor hänger på väggarna


Vännerna Ruth och Bo beställde en fylld Spätta vilken var en fröjd för såväl  öga som gom 



Sjäv njöt jag av Stekt Fläsk med Dillsås! medan Anne-Marie nöjde sig med sin favorit d.v.s. en Smörrebröd med lun (varm) leverpastej.


Det där med Dillsås låter märkligt när vi i Sverige serverar stekt fläsk med löksås vilket låter mycket godare. Skenet bedrar, dillsås rätt tillagad är verkligen läckert så passa på att beställ denna enkla danska husmanskost
för den finns på alla krogars menyer. 



Sedan några läckerheter från div. Tivolirestauranger. Stekt sill med lök och kapris


Eller Spättfilé med räkor och tillbehör 


Eller Råbiff med äggula, paprika och kapris


Hemma då?

Hemma då? Jo om inte annat så en välpanerad fläskkotlett med 
kantarellsås, gelé och rosépeppar mm smakar aldrig fel. 



Nä nu har jag blivit hungrig så jag måste sluta nu.

Ha en skön helg

Kenneth




Se video med Amiralens Storband och B-gänget på



Amiralens Storbands hemsida





Inga kommentarer: