tisdag 10 april 2012

Välkommen till Malmö



Välkommen till Malmö

När jag bilade längs Lundavägen på Skärtorsdagen så trodde jag
inte mina ögon. Jag fick vända och köra tillbaka och fick då be-
kräftat att Malmö fått sin andra renodlade Dansk Smörrebrödsbutik.

Det var bara att tvärbromsa (nästan i alla fall) och stiga in
i butiken som även var en liten servering. En dansktalande 
(vad annars?) man lika stor som jag själv välkomnade mig.

Framför mig fanns en kyldisk som dignade av allehanda smörre-
bröd och det mest förvånade var prisskylten som berättade
att alla mackorna i denna kyldisk kostade 20:- kronor (Svenska).

Butiken öppnade dagen innan berättade den trevlige mannen
som också berättade att han hade även en butik i Köpenhamn.






Att mackorna, inhandlade 5 st, var läckra kan Ni se på bilderna.
Hoppas att även Kristina och Bengt i Torshälla läser detta för
dom älskar Danska smörrebröd (+ snaps) och kommer nog att
snabbt som katten ta sig ner till Malmö i sommar.

Tillbaka till smörgåsarna

Vi har förvisso redan en Dansk smörrebrödsbutik i stan (Kronströms)
 sedan några år tillbaka som vi besöker med jämna mellanrum.  

Men som jag ser det så blir det tufft för Kronströms framöver. Då tänker
jag inte på det låga priset som vår nya butik har för detta kommer man
säkert att få justera upp efterhand. Men på Lundavägen är det lätt
att stanna alt. parkera vilket är mycket viktigt och dessutom finns
 en busshållsplats alldeles vid ingången till butiken.

Det blev hela fem smörrebröd första gången och dessa smakade
alldeles utmärkt och var dessutom stora och jättefräscha.


100 kronor för dessa läckerheter.

Många smörgåsbutiker i Malmö

Nu är inte direkt Malmö svältfödd på smörgåsbutiker. Vi har en
hel handfull. De flesta (som jag handlat hos) har mycket fina
smörgåsar, främst då Landgångar. En del erbjuder också Danska
Smörrebröd men ännu har jag inte ätit någon som kommer upp
i Kronströms klass eller för den delen Smörrebrödsbutiken på
Lundavägen. Sedan har också stormarknaderna numera danska
smörrebröd 3 för 60 - 70 kronor men då rör det sig om den 
lilla sorten som dessutom ligger i flera dagar, om det vill sig
 illa, i kyldisken.  

Östersjöns finaste Räksmörgås

Detta skröt Scandlines med när man invigde världens största
Tåg- och Bilfärja, MS Skåne, i augusti 1998.

MS Skåne i Rostocks Hamn
Deras räkmacka var verkligen något att skryta med. Den stod först
på menyn varje gång jag åkte med Skåne, vilket var ofta på den
gamla goda busstiden.

Till min stora glädje så hade man fortfarande den berömda räk-
mackan på menyn.

Valet var därför lätt när man skulle inmundiga något att äta och dricka.
En räckmacka och en Öl.

OBS Bilden är falsk, jag hade redan tagit en rejäl tugga men kameran
 ljuger aldrig brukar man säga.

Men fy, denna så goda räckmacka var en jättebesvikelse så tillvida
att det var den förkastliga och osmakliga Tekakan som räkorna
var upplagda på.

På den gamla goda tiden så låg räkorna på ett jättegott fullkorns-
bröd som var lika gott som räkorna.


Tekakan = Bukfylla

Tekakan ja. Jag fattar inte att tekakan har blivit så vanlig som
den är. Det var ju framförallt uppåt landet som denna främst
slog igenom och nu serveras nästan alla typer av mackor även 
här nere på en torr tekaka. 

Jag tror inte att någon smörgåsbutik med kvalitetskänsla
 använder sig av detta torra, smaklösa bröd till sina fina
anrättningar.

Att tekakan har sitt berättigande är det ingen tvekan om men
inte i samband med sådant som kallas för Gourmetmat för det
kallar jag räkmackor, köttbullsmackor, rostbiffmackor mm för.  

Den Smörrebrödsbutik som serverar sina läckerheter på 
tekaka blir inte gammal vågar jag lova.




Bästa (Påsk) Hälsningar
Kenneth



Kolla gärna hemsidan till den nya butiken:
www.smörrebröd.nu   
Adressen: Lundavägen 38 Malmö




foton: Kenneth Svensson


  

3 kommentarer:

bloggare på icedaniel.se sa...

Gott ! Mat verkar vara ditt stora intresse.

Anonym sa...

Var ligga denna nya butik?

Kenneth Svensson sa...

Jo jag erkänner gärna att jag är glad för mat. Speciellt Danska Smörrebröd.

Butiken ligger i Malmö. Lundavägen 38.