onsdag 15 augusti 2012

Fjärde gången gillt

Sigge (77 år), med maratonlopp över hela världen i sin kappsäck

Fjärde gången gillt

Äntligen fick jag Sigge på bild. Tre gånger tidigare har jag och Anne-Marie
försökt fånga Sigge i samband med Halvmaraton eller Malmömilen men
på något sätt missat honom till min och Anne-Maries förtret. Nu skulle
han bara fastna på fotona och så blev det. Det var i Lördags den 11 aug.
som Halvmaran med nästan 3000 deltagare ägde rum. Fantastiskt väder
och härlig stämning. Anne-Marie hade placerat sig i Pildammarna och
jag c:a 500 meter bortom d.v.s. vid Malmös Fotbollsstadion. 

När Anne-Marie eventuellt fick syn på Sigge så skulle hon så en signal 
till mig som då skulle vara Superberedd vilket jag också var. 

Den fina bilden ovan tog Anne-Marie, grattis till det, medan mina bilder
 var mera "seriösa"....Pyttsan, säger Anne-Marie bakom min rygg. 




Nr 184, Kent Sörensen, Sparta Atletik Danmark
 segrade på tiden 1.11.26
Nr 255, David Hartman, Björnstorp la beslag på 2:a platsen
på tiden 1.12.01
Jag är en stor beundrare av Sigge och alla övriga startande och
är glad, att jag kan njuta av att uppleva dessa maratonlopp live.
Givetvis med kameran alltid i högsta hugg och det är lätt att få
 bra och intressanta bilder.
  

Nästan alla löparna som passerade mig titta på sina klockor. Till att
börja med fattade jag inte varför men när jag flyttade mig några
 meter så fick jag svaret. Jag stod alldeles intill 6 km skylten


Mannen med cykeln blev riktigt glad när han upptäckte att han 
kom med på ett foto.

Sommarens stora begivenhet
Firandet av Musiklegenden Harry Arnolds födelsedag

Harry Arnoldsällskapet gör ett fantastiskt jobb när man
hyllar Harry Arnold. Inför en ständigt fullsatt Pildammsteater
 så presenterar man ett gediget och underhållande program.

För Amiralens Storband, bildades 1971, med rötter 
Harry Arnolds Amiralenband från 50- och 60-talet så är
detta årets stora händelse. 



Utdelning av årets Harry Arnold Stipendiet
till Bassisten Lasse Lundström.
 
Stand By Stipendiet, som går till en ung lovande musiker
utdelades till trumpetaren/sångaren Björn Ingelstam
 
Läs mer om Harry Arnoldssällskapet och Harry Arnold på:


Intressanta länkar, eller hur?

När jag ändå är inne på länkar så vill jag bjuda på en intressant sådan.


Många har säkert tagit del av denna men säkert inte alla. Videon Ni
 ser har tagits från en satellit och visar flygets rörelser över hela jord-
klotet under ett dygn. Intressant är också att se hur många flygplan
som är i luften samtidigt. Helt otroligt.

Det finns också en mycket intressant länk som visar flygplanen
live över hela världen. Med foto på planet ifråga och med höjd,
hastighet mm.


Här kan Ni också se hur många flygplan som är i luften samtidigt.


Häftigare än Key West

Någon gång på 70-talet så var vi i Florida på semester. Givetvis så
måste vi ta oss till Key West. En av de mest omtalade platserna
i USA, inte minst genom ett antal filmer och Ernest Hemmingway. 
Key West är också den plats i USA som ligger närmast Cuba. 

Det stora folknöjet här var att promenera till hamnen för att bevittna
den fantastiska solnedgången i väster. Givetvis så skulle vi uppleva
detta för att inte tala om allt Gyckelspel i hamnen.

Solen var fantastisk och när den gick ner så sade det bara plopp så
var den försvunnen till vår stora besvikelse.  


Sådana här kvällar upplever vi nästan dagligen under sommaren från
vår balkong. Just nu så kan vi följa solen när den sakta men säkert
försvinner i otroligt vackra färger vid horisonten. 

Inget mer Key West för oss, tack.
Äntligen så händer det nåt

Jag har tjatat och tjatat . Efter flera gånger i bloggen och med flera mail 
till Kvällsposten (se min förra blogg) så kom mina rader och fotot
in som en insändare. Visserligen hade man snurrat till min text 
men alla fattade det nog ändå. 

Några dagar senare så var hela ljustavlan nerplockad, förhoppnings-
vis för reparation.  

Varför man inte agerat tidigare fattar jag inte men en skärpning
är på plats.

Ljusskylten är borttagen


Trafikverket, så skall det se ut!

Järnvägssträckan Norrköping - Katrineholm är upprustad för ett antal
år sedan. Det är så det skall se ut. Om man river ner ledningarna
här framöver så kan man inte skylla på ledningarna. Då är den
troliga orsaken lokens strömavtagare som det är fel på.



Här kommer några videor som visar vad som händer när man 
river ner elledningar:

http://www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw&NR=1

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=m09W479sqhQ


På denna video som är mycket häftigt filmat river inte tåget
 ner någon ledning men den är ändå mycket intressant:

http://www.youtube.com/watch?v=8-Kssj7tDMA&feature=related


Från Frankrike

Ett franskt program som visades (på Discovery) helt nyligen lade
stor tonvikt på ledningarna och lokens strömavtagare. Bl.a.
berättades det hur viktigt underhållet av detta var för att undvika
nedfallna ledningar. I programmet så slog man hastighetsrekord
med 572 km/tim. Videokameror var monterade på lokets tak och
gav föraren av tåget (liksom medföljande tekniker) information
   om allt som rörde själva strömavtagaren och ledningarna. 


Nu skall vi inte jämföra Sverige och våra "långsamma" X2000 
med de franska järnvägarna men vi har nog en del att lära ändå.


Hur skulle det se ut i Frankrike med de snabba TGV tågen om underhållet
 av räls, ledningar, tåg mm vore lika dåligt som i Sverige?

Tack för ordet
Kenneth

Foton: Översta bilden Anne-Marie och övriga undertecknad
Klicka på bilderna så förstoras dessa samt kommer som bildspel.

Missa inte mina nya videos på:
www.youtube.com/malmoearena

Eller fotobloggen från kryssning på Göta Älv:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com


Inga kommentarer: