torsdag 29 november 2012

Kryssningstips Uppdaterad juni 2017





Är Du Nyfiken på Kryssningar?

Här har Du en liten kryssningsguide där jag delar 
med mig av mina erfarenheter från 18 kryssningar.
Min (vår) första Kryssning skedde med 
MSC Lirica mars 2007 i Västra Karibien.
Efter denna, fortfarande mest fantastiska,
 kryssning så var vi sålda.

Det var så det hela började.

Med dessa två läckra foton nedan inleder 
jag det hela.



Kolla denna bild noggrant så ser Ni att detta är Costa rederiets 
samtliga fartyg inkl. Concordia (ett av våra favoritfartyg)
som sjönk utanför Italiens kust i början av året.

De läckra fartygsmodellerna finns i taket på Costa Fortuna. 

Under senare år så har kryssningar blivit allt vanligare. Fler och större
fartyg har pressat ner priserna och har man is i magen så kan man göra
riktiga klipp genom att boka med kort varsel. Detta är givetvis svårt
för de som befinner sig mitt i karriären. Däremot för en som lämnat
 yrkeslivet så öppnar sig alla möjligheter, då kan man ge sig iväg
på direkten.

Jag tänker i denna blogg ge lite tips till den som funderar över att 
 ha en kryssning som alternativ till den vanliga semestern. 

För att Ni skall få en uppfattning om min kryssningserfarenhet
 så kan jag berätta att jag gjort 27 kryssningar 
(24 till havs och 4 flodkryssningar).

Mycket, men ändå inget mot de verkliga kryssningsexperterna.

Varför kryssa?

Alla letar efter nya spännande äventyr. Man är helt enkelt nyfiken. 
Man har goda vänner som just kryssat och berättar om detta, man
kan inte undvika alla dessa jättelika annonser i dagstidningar och
veckotidningar. 

Många slår ifrån sig och har en massa argument varför man inte
vill ut på havet.

Så här kan det låta:

"Vi gillar inte att man skall vara uppklädd vid middagarna".


"Jag blir lätt sjösjuk".


"Vad trist att befinna sig på ett fartyg 

dag efter dag".

"Massor med folk, köer och dyrt". 



Så här svarar jag:

Om man väljer de rederier vi själv kryssat med så behöver man
inte vara orolig. Detta med att klä upp sig till middag gäller 
som regel endast två gånger på en 7 dagars kryssning. 

Detta är inte märkvärdigare än att klä upp sig till en vanlig

 middag på restaurang. Glöm detta med smoking även om
en del gillar att klä upp sig lite extra.
Själva äger jag ingen smoking utan är korrekt klädd med
kavaj och slips.

Känner man inte för detta så slopar man den vanliga 

middagen denna afton och åker upp till Bufférestaurangen. 
Maten där är alldeles utmärkt och dessutom kan det vara 
skönt att njuta av den fantastiska utsikten härifrån.

Om man väljer att kryssa med de exklusivare rederierna 

så är reglerna för hur man klär sig tuffare.

Sjösjuk?

Många är helt naturligt oroliga för att bli sjösjuka.
 Åker man över Atlanten på höstarna så kan det vara tufft. 
Dessa kryssningar kallas för överföringskryssningar eftersom
 åtskilliga fartyg kryssar i Karibien på vintern. 
Dessa s.k. överföringskryssningar är mycket prisvärda 
men som sagt det har sina risker med höststormarna.

På våra kryssningar har vi aldrig råkat ut för någon 

kraftigare sjö trots att vi bl.a. annat kryssat från 
USA till Europa. 

Det har förvisso blåst rejält vid några tillfällen men ändå 
aldrig varit obehagligt.

För säkerhets skull så välj ett av de nyare stora fartygen 
vilka bl.a. har ställbara stabilisatorer.

Äldre fartyg har också stabilisatorer men kanske inte så
avancerade.


Är man mycket känslig så rekommenderar jag istället 

en flodkryssning

Detta är en annan typ av kryssning som också är en upplevelse.


Att befinna sig på ett fartyg 
dag efter dag:

Detta tycker jag själv är det skönaste. Att få vara för sig själv

Man tar med sig tidningar, böcker, laptopen, kortleken. 
Eller bara sätter sig någonstans där man kan lyssna på musik. 

Sedan erbjuder rederierna en hel rad utflykter när man ligger 

vid kaj eller så går man bara iland. För att hålla kostnaderna 
nere så brukar jag åka med Hop On-Hop Off bussar.   

Massor med folk, köer, dyrt.

När man har en hel dag till sjöss så är ju alla passagerarna 
ombord. Då är det som regel kö till frukostrestaurangerna.
Blir det för jobbigt så kan man beställa upp frukosten till hytten.
Denna frukost är inte så bastant men mycket god. När det
sedan har lugnat sig så kan man alltid fylla på med ägg och
bacon i den vanliga frukostrestaurangen. 

Dyrt? Det mesta ingår ju på en kryssning. Dock inte måltids-

drycker. Mat serveras man så mycket man orkar på nästan
alla tider på dygnet.

 Till priset tillkommer en s.k. serviceavgift (dricks) på de flesta
kryssningsfartygen. Denna är på c:a 6 à 7€ per dag. En skatt
(15-20%) eller vad man vill kalla den för tillkommer också
 på sådant man dricker ombord.


Vårt första kryssningsfartyg MSC Lirica (Dubai)
På kryssningar får man uppleva lite av lyxliv. Sådant som man annars
bara drömmer om.


Ett vanligt argument mot kryssningar är att bara ha ett antal
timmar på varje destination. 

Som regel så lägger man till vid 8-tiden på morgonen och
 lämnar hamnen vid 17-tiden.

Själv tycker jag att det är helt Ok för man hinner ändå med en
heldag iland om man önskar. 

Med en kryssning kan det vara bra att testa nya framtida resmål.       

Costa Luminosa i Stockholm

MSC Opera i Geirangerfjorden



Att få uppleva något unikt hör till vardagen på kryssningar. Här
passerar vi vulkanön Stromboli på väg från Messina (Sicilien)
till Rom och Genova.


Fartygets enorma siren hälsade på den fåtaliga befolkningen på 
den lilla vulkanön.




I hyttens TV kan man följa routen. I detta fall Västra Medelhavet.
Flodkryssningar

Som jag nämt ovan så är flodkryssningar ett bra alternativ. Ingen risk
för sjösjuka. Stannar som regel mitt i byn (städerna). Här är trängseln
minimal. Som oftast kryssar man på dagen och ligger vid kaj på natten.

Detta med att man kryssar på dagen gör att det hela tiden finns 
mycket vackert att njuta av. Samtidigt så gör man ett och annat 
strandhugg.

Om man väljer en Rhen/Mosel kryssning alternativt Donau så startar
dessa som regel från Köln alt. Passau. Lite jobbigt att ta sig dit.
Flodkryssningarna har på senare år blivit dyrare och som man bör
räkna med c:a 10.000 per person för en 7-dagarskryssning.

Här finns bara utsideshytter, en del med balkong typ fransk. 

En flodkryssning med MS Aurelia Jul-Nyår 2011. (Strasbourg)  Köln-Basel-Frankfurt. 
Maten ombord

Man lockar med fantastiska måltider. De Italienska rederierna, 
Costa och MSC, har Italiensk inspirerad meny. Man blir sällan 
alltför mätt (Italiensk mat är inte bara bukfylla) om man 
inte väljer alla 5 à 6 menyerna. 
= förrätt, soppa, pasta, huvudrätt, efterrätt och ostar. 

Royal Carribbean som är Amerikanskt rederi så är det något
färre rätter men rejält och gott.

Detta gäller även Norwegian, också Amerikanskt. På Norwegian
så kan man välja restaurang själv och inte ha någon tid utan
gå till restaurangen(erna) när man känner för det, bra. 
Här finns 16 -18 restauranger att välja på men på flertalet
av dessa så får man betala ett tillägg.

Beträffande maten ombord på Flodkryssarna så håller denna 
samma höga klass som andra kryssningsfartyg.  

Välj ur menyn, man behöver inte titta på priserna, skönt.

Norwegian Jade i Teneriffa

Royal Caribbeans Independence at the Seas i Madeira i samband 
med Atlantkryssning.

Underhållning

Showerna är stundtals fantastiska men på de Italienska rederierna
 så är musiken förinspelad och ljudnivån kan stundtals vara odräglig. 

Jag rekommenderar att skaffa hörproppar på apoteket.

De båda Amerikanska rederierna har levande musik till showerna
förutom då artisterna har egen förinspelad musik.

Det var jazzstuk över den levande musiken med ypperliga musiker
och musikerna underhöll stundtals även under dagen.
  





De amerikanska musikerna på Norwegian Jade drog storpublik var dom än framträdde.

Ombord:

Alla fartyg som vi kryssat med är jätteläckra ombord. Jag vill speciellt
framhålla Costas fartyg och allra läckrast av de vi kryssat med är (var)
Costa Concordia. 



Servicen:

Den som inte uppskattar servicen är troligen en gnällspik. Vi har fått
förstklassig service på alla kryssningar. Ok det finns kanske någon som
har en dålig dag, detta är mänskligt men det blir ändå toppbetyg i
slutändan.




Hytterna:


Insides, utsides eller balkonghytt. Insides är aldrig aktuellt 
för oss. Utsides är Ok men givetvis så väljer man balkong om 
inte prisskillnaden är för stor.

På de fartyg som byggts under de fem sex senaste åren så finns det
fler Balkonghytter är vanliga utsides. Därför så handlar det bara om 
några tusenlappar för två personer att välja sådan.

Eftersom de något äldre fartygen inte har så många 
balkonghytter i förhållande till vanliga utsideshytter 
så blir prisskillnaden där betydligt större.

  
Balkonghytt på MSC Lirica. Dessa hytter var dessutom s.k. minisviter varför
 det fanns få av dessa och merkostnaden kändes något i plånboken.
Det var det värt, inte minst när vi gick genom Suezkanalen.

Sammanfattning:

Att kunna få svenska tidningar av hög kvalitet på morgonen,
pris 30 kronor var inte dåligt. Detta fungerade perfekt på MSC.

 Att embarkera:

Väl framme vid slutdestinationen så kunde man själva bestämma
 när man skulle kliva fartyget när man kryssade med Norwegian.

Är man osäker på detta när man kryssar med de tre andra som vi 
jämför med så kan man gå av fartyget direkt när det anländer men
då får man ta med sig sitt bagage själva. 

Restaurang, extra dricks mm:

Att själva få välja restaurang och tid för middagen suveränt på 
Norwegian.

Betr. serviceavgiften så ingår den i kryssningar med 
Royal Carribean. Det innebär som regel ett något högre
pris på kryssningen men som jämnar ut sig i slutändan

Dricks har man betalt på räkningen men vill man ändå ge
en liten slant extra så känns det rätt att ge hyttvärden
denna. Denna person jobbar och sliter i det tysta och finns
alltid där. Det har också hänt några gånger att vi gett en liten 
slant till serveringspesonal om de gett en service utöver det
 vanliga. 

Måltidsdryck: 

Har man beställt en flaska vin till middagen så behöver man
inte dricka upp allt med en gång. Kyparen märker flaskan och 
när man kommer till restaurangen nästa gång så står den
 framdukad på bordet.

Rederierna erbjuder ofta speciella dryckespaket av olika slag.

Priser mm:

Bästa priserbjudanden är s.k. Överföringskryssningar till
Sydamerika. 16 dagar 4-5000 kronor men då tillkommer en
svindyr flygresa hem.

Observera att från-priserna i annonserna är insideshytter.

Betr. utsideshytterna så kan dessa ibland vara något trånga. 
Be då Er purser att separera sängarna så blir det luftigare.


Vilket rederi var bäst? 

Skillnaden är hårfin. Royal Caribbean vill jag dock ge 
en något högre poäng än de övriga tre.

(Några rederier har tillkommit efter denna bloggs tillkomst) 
(Holland America line och Celebrity)
Holland America Line bästa maten och Celebrity i topp
d.v.s. samma poäng som Royal Caribbean Line)

Därefter Costa,  Norwegian och MSC i nämnd ordning..

Det kan skilja från fartyg till fartyg och från kryssning 
till kryssning. Jag kryssar gärna med vilket som helst 
fortsättningsvis. 

Att kryssa är att uppleva en vecka, eller mer, i lyx.

Hoppas att Ni fått några svar på att kryssa. Många som 
kryssat en gång säger aldrig mer men de flesta återvänder 
gång på gång.

Komma in på rederiernas hemsidor är enkelt via Globetrotter
vilka vi bokat ett antal kryssningar av.
www.globetrotter.se


Bästa Hälsningar
Kenneth

foton: Undertecknad.
För större bilder klicka på en bild

Besök min youtubesida:
www.youtube.com/malmoearena

Besök även min fotoblogg 
(Här finns en hel del från kryssningar)
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Saknar Du något så maila gärna undertecknad:
keam@bredband.net

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kenneth intressant läsning. Jag har blivit bjuden på en kryssning och det är min första så jag håller på att läsa på vad som gäller. Jag måste nog kolla vilket företag vi åker med och vad båten heter. Turen går runt medelhavet med Rom som ett av stoppen. Hoppas du har treevliga kryssningar också i framtiden mvh Cecilia Kronvall

Kenneth Svensson sa...

Hej Cecilia, kommer ihåg min första kryssning vilket var en upplevelse. Sedan har det fortsatt av bara farten. Jag har kryssat fem á sex gånger i Medelhavet. Det har alltid varit lika roligt. Vilket rederi och fartyg skall Du kryssa med?
Jag har sagt länge att nu är det slutkryssat, det kostar ju en slant, men ändå så fortsätter jag och min hustru.
Jämfört med vanliga utlands- semestrar så är inte kryssningar dyra om man jämför vad man får för pengarna.
Två kryssningar står på tur: Holland-America Line, Eurodam, 13 dygn Östersjön (i slutet av Juni) samt med MSC Poesia Köpenhamn-Barcelona i September, 11 dygn.
Sedan får man se om det blir fler, man vet aldrig.


Anonym sa...

Hej! Bra sida du har. Vi tänkte åka med Poesia till sommaren och undrar vad du tyckte om det fartyget?

Hälsningar
Anita

Kenneth Svensson sa...

Tack Anita, blir alltid glad när jag får någon kommentar alt. fråga om Kryssningar. Det har blivit många sedan den första 2007 (totalt 23 stycken) Den senaste med MSC Poesia Köpenhamn - Barcelona samt i våras från Fort Lauderdale - Köpenhamn. Jag gillade fartyget och dess besättning. Förvisso en helt ny besättning på senaste kryssningen. Fartyget är mycket fräscht, och maten god. Har upplevt bättre shower tidigare men det skiftar från Kryssning till Kryssning. Jag tycker att MSC har blivit bättre genom åren men gillar inte att all information går ut på en massa språk men det är sådant man får acceptera. Jag har Bloggat om de senare kryssningarna med MSC så där får Du förhoppningsvis mer information.
Hoppas att Du får en fin kryssning till sommaren.
Kenneth

Anonym sa...

Hej!

Jag och min sambo är sugna på att testa på 14-dagars kryssning i Karibien i juni med MSC Divina. Har du testat den rutten/fartyget? Har du något bra tips på utflykt som man inte får missa?

Hälsningar,
Karolina

Kenneth Svensson sa...

Hej Karolina, Tack för Dina rader. Förlåt det sena svaret. Det låter mycket intressant med en Karibien kryssning med MSC Divina. Jag har själv bara gjort en Karibienkryssning och detta var i Västra Karibien.
Beträffande MSC Divina så har jag inte kryssat med detta fartyg men väl med MSC Splendida som är ett systerfartyg till Divina. Splendida var ett fanastiskt fartyg och Divina kommer också att vara en upplevelse, fartyget sjösattes några år senare än Divina.

Eftersom min Kryssning var i Västra Karibien (Jamaica, Panama, Colombia) så är det bara här jag kan komma med tips. Skulle Du och Din sambo göra en liknande kryssning (vilket jag miss-
tänker så hör av Dig igen så skall du få några bra tips.

Ps Jag misstänker att Du redan varit på Din kryssning. I så fall får Du gärna höra av Dig och berätta.

Bästa Hälsningar

Kenneth

Anonym sa...

Hej Kenneth

kan man välja bestämma vilken våning vill man bo på båten ? vilket stort på insideshytt ? är det trångt eller finns det olika insidehytt större eller mindre kan man veta vilket stort hytt eller vilken våning eller vilken sida på båten när man bokar resor , eller kan man boka bara insideshytt eller med balkong utan att veta vilken våning vilket storlek vilken båning på båten ?
Musse

Kenneth Svensson sa...

Hej Musse, För det första så brukar man få möjlighet att välja hytt och däck (våning). Åtminstone om man är ute i god tid innan kryssningen äger rum. Insideshytterna är som regel lika med en normal utsides hytt c:a 11 till 13 kvadratmeter beroende på fartyg och rederi. Har man kontakt med rederiet alt. bokar via Globetrotter eller någon annan resebyrå så har man som regel kontakt med den man bokar resan av. Det är alltid bra att ha en översiktsbild av fartyget där man kan se hytterna. Du frågar om hytterna är olika stora, jo om man bokar en handikapphytt så är dessa något större men också lite dyrare.
Ett tips, Normalt så är det dubbelsäng i hytten. Man kan be hytt värden om att dela sängen till två enkelsängar vilket gör att det känns betydligt rymligare. Detta gäller alla hytterna.
Hoppas att du har blivit klokare genom mitt svar. Lycka till med kryssningen. Själv skall jag iväg om tre veckor, Norska Fjordar, då skall jag för första gången testa en insides hytt.