måndag 21 januari 2013

Barnsjukdom?

Boeing 787 Dreamliner 
foto: Airliners.net


PROBLEM I LUFTEN
Som vi berättat om i tidigare blogg så flög vi med Norwegian till
 och från Barcelona i samband med vår Medelhavskryssning.

Två mycket bekväma flygningar, inte minst för att vi betalade en
extraslant för att få sitta vid nödutgången vid vingarna.

Inte så att vi var rädda för att krascha utan här är ett fantastiskt 
benutrymme i förhållande till en vanlig plats.

 I Norwegians utmärkta tidning som finns ombord så kunde man
 bl.a. läsa om de kommande leveranserna av den s.k. Dreamlinern 
från Boeing som kommer att trafikera New York och Bangkok.

  
Foto: Undertecknad

Leveranser av Dreamlinern

Hittills har c:a 50 plan levererats, främst till Japanska ANA och 
Japan Airlines. Märkligt nog så har endast ett amerikanskt flyg-
bolag (United Airlines) fått det nya planet levererat. I Europa är
det Polska LOT som första Europeiska flygbolag som fått ett
plan levererat men väntar på ytterligare tre. 

(Följande flygbolag har fått Boeing 787: ANA, Japan Airlines, 
Ethiopian, Qatar, LOT, Air India, Lan och United) 

Kolla gärna in Boeings intressanta hemsida för mer matnyttigt


Totalt så har Boeing 850 st 787:or i orderboken, vilket tyder på en jätte 
succé om inte?


 Om inte vad?

Om inte problemen, barnsjukdom alt. konstruktionsfel får
flygbolag att hoppa av sina beställningar av flygplan. 

Ännu har tydligen inga bolag aviserat detta och oavsett
problemens art så kommer detta naturligtvis att lösas.

Själv har jag mina funderingar och undrar om inte problemen
med överhettade batterier borde upptäckts innan flygplanet
 var i produktion. Under de 3400 testtimmar som planet 
genomgick borde man fått indikationer på att något inte
 stod rätt till.

Beträffande testtimmarna så kan nämnas att Boeing 777
genomgick 7000 testtimmar!! 

Varför började batteriproblemen först när planen var i bruk?
Speciellt då det inte handlade om ett och annat plan utan
 ett flertal nästan dagligen.

Fast i nedanstående länk kan man läsa att det uppstod brand 
i ett av testplanen i november 2010. Det härrördes till elektro-
niken i planets akter. 



Till Norwegian

 Beträffande Norwegian så har man beställt 8 Dreamliner varav
tre skall levereras fr.o.m. April i år. 

Den 31 maj så startar man sina flygningar till New York och
 fr.o.m. den 20 juni så startar man sina flygningar till Bangkok.

Norwegians satsning är värd all beröm men jag misstänker
att oron om att få igång trafiken i tid är mycket stor.

Man uppger att man har en plan B, vilken jag tror att man får
finslipa med en gång. Jag har svårt att tro att Boeing hinner
lösa problemet med bränderna så snabbt att man hinner
leverera planen som tänkt. 

Åter till Boeing

När 787:an är helt färdig så har Boeing i sin flygplansflotta
en rad av världens bästa och säkraste flygplan. 

Boeing 737, Boeing 777 och Boeing 747. 

På tal om 747 så flög jag med denna koloss första gången från
 Amsterdam till New York. Det var Februari 1971 och flygbolaget
var klassiska Pan AM som numera är historia.

Jag minns speciellt att man kunde välja mellan tre
sektioner för ekonomi-passagerare, beroende på vilken 
film man ville se!!  

En av filmerna var Gunga Din som säkert många av min
generation känner till. Vilka de två övriga filmerna minns
jag inte men dessa var av betydligt senare årgång.

Vi kunde inte landa i New York (JFK) p.g.a. dimma utan
landade i Boston och fick vänta i planet i c:a en timme
innan vi lyfte mot New York. 

Detta gjorde inget för vi fick fria drinkar så det var bara välja
 och vraka. 

Foto: Airliners.net (foto 1973).
Om man får skryta lite så har jag tillbringat 100-tals flygtimmar ombord 
på 747:an. Flest med SAS som hade tre 747:or i sin flygflotta, därav 
en s.k. Combi. 

Även Quantas, British Airways, Lufthansa, Japan Airlines, Alitalia, KLM 
hade 747:or i sina flygflottor som jag haft nöjet att vara passagerare
 ombord på.


Jag har aldrig flugit vare sig förr eller senare med ett så komfortabelt
och imponerande flygplan. Nu har jag förvisso inte flugit med A380
(Airbus) och det lär nog tyvärr inte bli av heller.

Däremot så har det också blivit ett antal timmar ombord på andra 
stora flygplan som Boeing 767 och 777.

Sedan så hade Boeings dåvarande konkurrenter Douglas sin DC10
senare MD10 och Lockhed sin Tristar som också var läckra men
 ingen som som kunde jämföras med 747:an.

Masskrocken på 
    Tranarpsbron     
  
Det var för drygt en vecka sedan som ovanstående masskrock
ägde rum. Ishalka, dimma och för höga hastigheter var den
primära orsaken till katastrofen.

Varför händer denna typ av olyckor? För lite poliser på vägarna?
För dålig halkbekämpning? För korta avstånd? Ouppmärksamhet?
För hög hastighet?

Det finns säkert alla ovanstående parametrar med. Men det finns
säkert även en annan känslig detalj inblandad.

Biltelefoner

I vårt land är det Ok att prata i telefon och sms:a när man kör bil.
Ofattbart att vår regering inte omedelbart satt stopp för detta.
Det räcker att lyssna på alla experter för att fatta ett sådant
beslut.

Bara att svara i en modern biltelefon kräver att man släpper ratten 
och naturligtvis tappar koncentrationen. 

Det skulle vara intressant att få reda på hur många som satt i 
biltelefon när krocken inträffade?

Detta borde man med en gång dra igång en undersökning på.

Det var tydligen tre långtradare som orsakade det hela. Varför?

Det skall mycket till innan en duktig yrkeschaufför sätter
andra liv på spel men vad hände här?

Bästa Hälsningar
Kenneth

Ps: För rättvisans skull så finns Airbus Industriers
hemsida nedan:



Ps II: I ärlighetens namn så har Anne-Marie varit med på de
flesta flygningarna jag skryter om, förlåt Anne-Marie.

  




Inga kommentarer: