fredag 8 februari 2013

Va nu då? Ishockey i Malmö



Ishockeylandskamp i Malmö??

Igår torsdags var det Ishockey i Malmö, Sverige - Tjeckien. En riktig godbit
inför drygt 5097 åskådare. En riktigt tråkig match som inte var värd fler
betalande. 

Men varför kom det inte fler? Malmö brukar ju vara en hygglig
publikstad vad det än gäller, nästan.

Var det priserna som var för höga? Nej knappast, när jag kollade
Ticnet så konstaterade jag att priset för en normal biljett låg
på 125 - 250 kronor vilket kan anses vara riktigt billigt.

Jag måste erkänna att jag blev tagen på sängen när jag dagen
innan kollade TV sporten och man talade om en turnering som har
namnet Oddset Hockey Games vilken skulle gå av stapeln i Malmö.

Jag brukar vara uppdaterad med vad som händer i sporten men 
hade missat detta totalt. Hur många andra hade missat detta
med en förnämlig Ishockeycup i Malmö undrar man? 

Reklamen innan matchen hade varit undermålig som jag ser
det. 

Nu blir det några matcher till, imorgon lördag så möter Sverige
Ryssland och på söndag Finland. Nu bör åtminstone de flesta
vara medvetna om att Tre Kronor finns i stan.

Senaste Nytt
om
  Dreamlinern  

50 plan står på marken i väntan på att Boeing löser problemen
som nu är helt inriktade på batterierna. 

Idag så meddelade Nyhetsbyrån CNN att man konstruerat om 
batterierna och har fått godkännande av FAA 
(Amerikanska Flygsäkerhetsmyndigheterna) att testflyga 
ett plan från Huston till Seattle. 

Att det kommer att dröja innan planen är i luften igen är
ingen nyhet. Det skall testas och testas och utvärderas
innan man får ett godkännande att operera med Dreamlinern
igen.

Norwegian drabbas hårt 

Som jag skrivit i tidigare blogg så måste Norwegian sätta
plan B i verket. Vad plan B innebär vill man inte tala om
men gissningsvis så försöker man hyra in en lämplig er-
sättare, vilket i så fall skulle vara Boeing 767 som är ett
mycket bra flygplan i likvärdig storlek som 787:an.


Boeing 767 (foto: Airliners net)
Nu är det nog inte så enkelt att hyra in ersättningsplan. Att
på kort tid trimma in besättningar i en helt annan flygplanstyp 
är inte helt enkelt. De flygbolag som kan tänkas ha lediga 767:or 
hyr ut dessa med besättning. Jag antar att Boeing får stå
för merkostnaderna.

 Boeing drabbas redan mycket hårt då ersättningskraven från
 drabbade flygbolag handlar om astronomiska belopp.

Att Norwegian kommer att få sin första Dreamliner i tid
kan man glömma. Det finns 40 plan i röret, d.v.s. före
i produktionslinan, innan det är dags för Norwegian.  

Planet är dock i produktion och senast jag hittade några
 rader om detta så vad det dags att montera vingarna.

  
Egna problem trivialare

Den senaste tiden har jag kämpat med att lära mig några nya prylar.
Dels en Apple läsplatta och dels en ny Mobiltelefon av märke Nokia. 

För en oteknisk 70-åring så är detta knappast någon vardagsmat.

Jag ringde min vän Christer och bad om råd och fick svaret "känner
Du ingen 8-åring"?  

Appar

Nu gäller det att installera appar och när det gällde Mobilen
så hade jag ett antal sådana i min "gamla" Samsungmobil 
som jag inte ville avvara.

Men, ett fåtal av mina gamla appar gick att installera i den nya 
telefonen medan det å andra sidan fanns appar som var riktig bra.

Det slutade med att jag tog ett nytt (billigaste möjliga) abonnemang
 till Samsungen och nu har jag ett andra mobilnummer  som jag nog
aldrig kommer att lära mig.


Min läckra Nokia Lumia 820 . (foto, nätet)
Nåväl detta går att leva med men det som jag retar mig
mest över är att jag fick en laddplatta som var ett er-
bjudande från tele2 om man beställde sin telefon
snabbt.

Detta var häftigt. När man skall använda laddplattan så
är det ett något annorlunda skal. Givetvis så skall detta
vara i den färg man beställt telefonen i för annars så
har man en annan telefon än man beställt.
Även själva laddplattan skulle vara röd.

Nu har jag fått svar från leverantören support@shop4all 
att man levererar laddplattan och skalet utan att 
kunna leverera detta i rätt färg.

Skall jag då ha den telefon som jag önskat mig så måste
jag byta skal varje gång jag laddar med plattan och sedan
byta tillbaka. 

Att byta skal är en nagel giljotin så det gör man inte mer
än nödvändigt.





Beställer man en röd telefon så skall man väl ha ett rött laddningsskal?
 Någon skall skämmas, vem Tele2, Nokia eller Support@shop4all.se?  
Support shop4all levererade telefonen

Bästa Hälsningar
Kenneth

Inga kommentarer: