onsdag 20 mars 2013

Vårdagjämning

Bilden ovan är tagen för några veckor sedan. Just nu vräker snön ner.
Idag den 20 april klockan 10.50 ser det ut så här.
         Äntligen våren är här

Enligt almanackan så är den 20 mars Vårdagjämningen, därmed basta.
Det är nu folk börjar plocka ut sina cabbar ur garagen och MC folket
börjar avrostningen. Fast de flesta väntar nog till den 1 april men
eftersom den första april infaller en helgdag så kanske fordonen
får stå ytterligare en dag, men sedan...


Först skall jag börja med att
be om ursäkt

I min förra blogg så skrämde jag nog upp mina läsare. Jag ondgjorde
 mig över att SVT skulle ha betalt av alla med läsplattor och 
smartfone. Jag var själv ordentligt uppretad. 

Det tog inte lång stund förrän jag fick en kommentar vilket alltid
är välkommet. 

Det var vännen Staffan Sävenfjord från Borås som påtalade att jag
missuppfattat det hela. Det gällde de som inte hade någon TV eller
betalade TV licens. Det var en välgörande information varför jag 
med en gång lugnade mig samtidigt som jag tyckte att det var
pinsamt med den felaktiga informationen till läsarna.

Staffan återkom något senare med ytterligare en kommentar men
också med några tröstande ord. Han skrev att efter ha bloggat i
detta ämne så förstod han att det var lätt att missuppfatta det
hela eftersom informationen var luddig.


Staffan Sävefjord och Bjarne Wilmarsgård (höger) i Goslar
Staffan som nästan kan och vet allt har en mycket populär blogg som
 jag verkligen rekommenderar
www.savenfjord.blogspot.com

Bjarne Wilmarsgård startade tidningen Bussbranschen (nu Busstidningen) 
och har bevakat Bussbranschen sedan början av 90 talet. Denna har jag
prenumererat på ända sedan jag (vi Anne-Marie och jag) gav oss in
i denna intressanta bransch. 
www.busstidningen.se


Musik igen

Den stora glädjen i detta dystra väder är musik. Detta kunde Ni läsa
om i min förra blogg. 

Jag är egentligen allätare med dragning mot jazzhållet till. I förra bloggen 
så ondgjorde jag mig över Melodifestivalen. Det var egentligen inte
musiken utan allt annat utom just musiken. Vännen Peter Kastensson
skrev att 4,5 miljoner TV tittare kan inte ha fel vilket han i och för sig
har rätt i.

Jag har hört flera av låtarna i radion som varit riktigt bra men som 
i TV har musiken drunknat i allehanda spektakel.

Sedan kan man undra varför inte alla andra länder följer efter Sverige.
Har dom brist på ballonger möjligen?  

 Åter till "musiken"


I söndags var jag på Malmö Spårvägars Musikkårs "Vårkonsert"!!!
Den värmde verkligen i kylan och blåsten utanför konsertlokalen.

Den bortåt 50 man stora Musikkåren med dess ledare Conny Månsson.
Gästsolist för kvällen var trumpetaren Magnus Johansson vilken anses
som en av landets bästa trumpetare. Jag säger inte emot, hans solo
i Humlans flykt gick utan på det mesta jag tidigare upplevt.


Magnus tillsammans med två av musikkårens egna trumpetare i Bugler´s Holiday.
 Lyssna på Magnus och Musikkåren i Humlans flykt

http://www.youtube.com/watch?v=SgkFN-lNr4A


Sebastians Gubbar 

I förra bloggen hade jag ingen av Sebastians gubbar med. Här kommer
dock ännu en som är från 1986. Ännu en av Sebastians Gubbar som  
efter drygt 20 år visar hur långt före sin tid han var. 




Till sist Turning Torso svårsålt

HSB som äger Turning Torso har lika svårt att sälja Torson som Zlatan
har att få sitt lilla "enkla" hus sålt. 
(400 meter från Torson).

Att Torson är svårsåld kan man förstå när man ser mitt senaste foto
på denna byggnad.


Den 15.3.2013 klockan 16.58  (foto undertecknad)

Ha det
Kenneth

Glöm inte att kolla min youtubekanal
nu över 80 tusen besökare:
www.youtube.com/malmoearena

foton: undertecknad

Inga kommentarer: