torsdag 4 april 2013

Latsidan? Inte jag.


MSC Poesia i Köpenhamn 2012.

 Onsdagen den 8 maj,
 äntligen tillbaka i Köpenhamn

Låt mig ta det från början. Om två veckor så stiger vi ombord på MSC Poesia
i Fort Lauderdale. Vi följer den Amerikanska Ostkusten upp till New York där
vi har en dag att återupptäcka the Big Apple.

Därefter så blir det Köpenhamn. Detta efter 18 dygn till havs där vi bl.a
gör strandhugg i Ponte Delgada (Azorerna), Lissabon, La Coruna, Dover
och Kiel. Fartyget kommer under sommarmånaderna att göra kryssningar
till de Norska Fjordarna samt Östersjöns huvudstäder.

Fartyget tillhör inte de allra största bjässarna men med sina 294 meter 
så räcker det bra till.


Icelandair. foto: Airliners.net (Boeing 757 = en förlängd Boeing 737) 
 Några dagar tidigare så flyger vi till Orlando med Icelandair. Här bor
vi i fyra dygn innan vi kör med vår hyrbil till fartyget i Fort Lauderdale.

Mer om detta senare.


Lång tid sedan förra bloggen

Ni kanske undrar varför det gått hela 10 dagar sedan jag publicerade
min förra blogg?

Det beror inte på slöhet utan jag har jobbat med ett antal videoinslag 
på min Youtubesida.

Det senaste blev just klart. Äntligen börjar jag känna mig något
nöjd med vad jag uträttat.

Jag och Anne-Marie var i Trelleborg påskdagen och lyssnade på
deras utomordentliga Storband, denna gång förstärkt med några
av Amiralens Storbandsmusiker.

 Trelleborgs Storband hade engagerat Rolf Uddeskogs vokalist 
Carina Eklund. För de flesta norr om Vellinge tämligen okänd.

En oslipad diamant brukar man säga. Jag har lyssnat på Carina ett
antal gånger och är mycket imponerad speciellt när hon sjunger
några av Monica Zetterlunds klassiker.

Carina Eklund

I bandet fanns också Rolf Uddeskog, här med ett vackert solo med sitt flygelhorn.

April in Paris med bandet

Nämnas skall att bandet leds av sympatiske Sven-Ola Dahlström 
eller Soda kallad av vännerna.

Får inte glömma

Trumpetare Magnus Johanssons imponerande solon när han var
 gästartist för någon vecka sedan hos Spårvägens Musikkår i Malmö.


Magnus Johansson tillhör yttersta Sverigeeliten bland trumpetare
Swinging Hamburg

I Hamburgs Lokalradio finns ett program som heter Swinging Hamburg.
En gång i månaden (söndagar) så har man en tvåtimmarssändning som 
heter Schwedenplatte (1 timme) och som har en svensk bakom 
mikrofonen, Bo Nyström som är från Malmö.

Jag och Anne-Marie har blivit riktigt goda vänner med Bo och hans
förtjusande fru Ruth och när vi träffas så blir det mycket prat om musik, främst Jazz. 

Anne-Marie, Ruth (hennes första besök i Köpenhamn o Malmö) samt Bo
 Bo har försett mig med en massa CD skivor med sitt program. Varje
gång jag lyssnar så blir jag avundsjuk över att inte Radio Malmöhus
sänder sådant som "mogna" lyssnare gillar varför jag alltid har några
skivor med Hamburg Lokalradio i bilen.

Nu till dit jag vill komma. I december så spelade jag in lite filmsnuttar
med min Hero2 kamera. De har legat i datorn sedan dess men när
jag kollade in dem för några dagar sedan så bestämde jag mig för att 
göra en video för min Youtubekanal.

Sagt och gjort. Allt gick bra tills jag skulle lägga in lite bakgrundsmusik,
trots ett skapligt eget CD utbud så hade jag svårt att hitta något som
passade.

Då såg jag min ansenliga hög med CD från Swinging Hamburg och direkt
så hade jag bestämt mig, givetvis ett av Bo:s många program. 

Det satt som smäck, tycker åtminstone jag. Videon kan Ni se om
Ni klickar på länken nedan.


Och bäst av allt är att kanalens signaturmelodi
 är Sunday och då framförd till 80%
av Amiralens Storband.

Bästa Hälsningar
Kenneth


Ps, Tack för alla CD Bo, jag har vid det här laget
 bortåt 60 timmars Swinging Hamburg program
att njuta av.

För större bilder klicka på en bild.
Foton: Kenneth Svensson



Inga kommentarer: