lördag 12 december 2015


Öresundsbron
älskad och hatad


Krock på Bron. No problem, det är bara att vända och köra mot färdriktningen

I min förra blogg så stack jag ut hakan ordentligt. Ända sedan
 60-talet så önskade jag att man på ett enkelt och okomplicerat 
sätt skulle ta sig över Sundet till Köpenhamn mm.

Så äntligen, den 1 Juli 2000 så fanns den på plats. Hade detta 
inte skett så hade jag nog varit avliden för länge sedan i någon 
form av hjärtattack.

Låt mig förklara. Under ett antal år under 90-talet körde jag 
bussar med turister mm runt i Europa. Ett av problemen var
 när man skulle avsluta resan över Sundet så var det med 
färjan från Dragör. 

Sista färjan avgick ju från Dragör klockan 22 och uppstod 
problem på vägen så gällde det att hinna med denna avgång.  

Annars så var det bara att ta omvägen till Malmö via Helsingör,
c:a två timmars extrakörning. Därför planerade man körningen 
så att man hade man goda marginaler för att vara garderad 
att komma god tid till färjan.

Sträckan från Gedser eller Rödbyhamn tog drygt två timmar 
och var man inriktad på att hinna med sista färjan från Dragör 
så var marginalerna små.  

Och så kom bron.

 Ingen stress på morgonen när man skulle iväg. Passagerare som 
var försenade till bussens avgång på morgonen utgjorde i regel
inga problem. Inte heller när man på hemresan missat någon
färjeavgång ifrån Tyskland. Nfanns ju en bro över Sundet.

Jag älskar bron (vem gör inte det?), inte bara TV-serien, utan för
 att vi har denna fantastiska förbindelse. Jag vet inte hur många
 gånger jag kört över bron men troligen 600 à 700 gånger. 

  Förr körde jag minst en gång i veckan bara som privat men nu 
blir det inte så ofta längre. Som pensionär måste man hålla 
hårdare om börsen än förr i tiden.

Nu till en helt annan sak. Innan jag startade i Bussbranschen så
arbetade jag i Bilbranschen hela 27 år. Hedbergs Bil AB var min
arbetsgivare i c:a 22 år av dessa. Jag var också delägare (5 år)
i ett annat fint bilföretag, Brorssons Bil i Trelleborg.

Bilar har varit en viktig del av mitt liv. Jag har väl haft över 100-tals 
bilar genom åren.

  En del var tjänstebilar men många egna har passerat revy.

Idag är det ju "Suvar" som är inne, som om detta vore något nytt.

Jag har haft ett antal sedan 70-talet och inte ens då var detta något 
nytt. Fast denna biltyp har liksom övriga utvecklats rejält under åren.

    
Ford Bronco II, fullutrustad, tillhörde en av mina favoritsuvar


Arbetshästen!

Nissan Terrano också en favorit, en riktig Ardennerhäst  

 En tid hade jag några Cabbar, en sprillans ny Mazda Miata som jag både
älskade och hatade. Älskade eftersom detta var en riktig sportbil med de
egenskaper som man önskar av en sådan. Hatade eftersom min kropps-
form inte var anpassad efter en Miata.

  
Ytterligare en Cabbe blev det innan jag återgick till s.k. gubbilar!
SAAB 9.3. Denna hittade jag i bilannons. Den fanns hos Bilvalet
 i Enköping.

Bilen hade en färg som var avsedd för USA marknaden sades det. 

Just denna kombination sökte vi efter med ljus och lykta.

Knallgul ett år gammal 800 mil på mätaren.


 Men idag så kör jag en Citroën för första gången i mitt liv. En C4
4 dörrars, bensin, välutrustad och en riktigt "liten" pärla.

Varför nu allt detta om mina bilar? Jo, 27 år i bilbranschen har satt 
sina spår. 

När man nu med ålderns rätt blickar tillbaka så inser man vilket 
fantastiskt liv man varit med om. Man var och är fortfarande 
lindrigt sagt bortskämd.

Idag väljer jag mer och mer bussen inom stan och allt mindre
 bilen. 

Men cyklandet då? Som ung gillade jag att cykla men en 
besvärlig knäskada satte stopp för det. 

Folk frågar mig ofta om bilar. Vilken bil är bäst? Vilken bil är mest
ekonomisk? Hur skall man sköta bilen?  Vad är viktigast när det
gäller säkerhet?

Den sista frågan är lättbesvarad. Det är Du bakom ratten.

Men skötseln, d.v.s. service och underhåll för att hålla bilen i trim är 
A och O.

Detta var inte minst viktigt när jag hade min buss. Denna sköttes
och servades efter instruktionsboken. Själv hade jag också full koll
 på det mesta. 

Därför startade bussen alltid oavsett väder mm. Det var sällan 
bussen var på verkstad utöver normal service.

En av de allra viktigaste detaljerna för att köra säkert är däcken.
Jag hade 100% koll på dessa på alla fordon som passerade mitt
liv.

Ringtryck, Mönsterdjup, Snedslitning eller andra spår efter yttre
påverkan måste man hålla koll på.

Viktigt är också att däcken inte är för gamla. Detta måste man 
kolla om man köper begagnade däck.

Däcken ser kanske nya ut men däckens märkning talar 
kanske om en helt annan verklighet.





Däckets märkning syns tydligt på däckets utsida

Punkteringar då? Detta har hänt mig två gånger på modern tid.
En gång när jag just fått en ny Nissan Bluebird levererad och 
fick punktering på hemvägen (ett spik).

Värre var det dock när jag någon vecka efter jag hämtat ut min

SAAB Cabbe fick punktering i Trelleborg. 

Detta efter att passerat en rondell i låg fart. En lastbil hade tappat 
något litet föremål i rondellen. Vanligt i Trelleborg p.g.a många
dåliga f.d. Öststats-lastbilar, fick jag veta.

En däckhandlare i Trelleborg ryckte ut och hjälpte mig på med
 nödhjulet. Hans egen verkstad hade inte detta däck i lager men 
hittade en verkstad i Malmö som hade exakt ett likadant 
(samma märkning och märke) på lager. 

*Hela kalaset kostade närmare 5000 kronor, sura pengar 

men förnämlig service.

Jag berättade detta för en vän också med en SAAB (dock inte en 
Cabbe). Vi pratade däck i allmänhet och han sa att han handlade
däck på nätet för detta var betydligt billigare. 

Hur då på nätet? Jo man köper däcken där och de skickas till en
däckfirma som man har avtal med och däckföretaget monterar dem.

Billigt, snabbt och bra.
  
Själv har jag varit inne på en sida på nätet:

"www.gummihuset.se

och konstaterar att detta verkar vara en bra och smidig lösning när
det är dags med nya däck. Kanske man t.o.m. vill investera i nya
häftiga fälgar.

*Nämnas skall att av priset (5000) för min incident i Trelleborg utgjorde
 däcket en stor del av denna summa. 


Så här se min nuvarande bil, Citroën C4, ut. Gillar den skarpt.  

Fotot är taget vid Tryde Kyrka (Tomelilla) 

Vad jag gjorde i Tryde?

Jo, Amiralens Storband skulle svara för en konsert tillsammans med två
av Tomelillabygdens kyrkokörer, Ensemble VOX och Tomelilla Kyrkokör
och jag var där för att förbereda lite smått och gott. 


Vill Ni lyssna och se några inslag med en av landets bästa Sinatratolkare
Petri Soikkeli tillsammans med Amiralens Storband samt Körer 
klicka på länken nedan:




https://www.youtube.com/watch?v=LE14LK-BvXk

https://www.youtube.com/watch?v=cBpwQkRJdgw

Och som bonus Malmös Stora Tenor 
Nils Cavaradossi Olsson 
som på TSO Julfesten sjunger snapsvisor.

https://www.youtube.com/watch?v=FALJviH-PPE


Ha det så bra önskar 
Kenneth

foton och filmer undertecknad


Länk Däckföretag:
www.gummihuset.se

Länk TSO Hemsida: 
www.tso.se 

Inga kommentarer: