torsdag 8 juni 2017

Uppdaterad / En tankeställare



En tankeställare

Vad är det (egentligen) 
som händer i trafiken?
Det går knappt en dag utan att det händer något stort på våra
gator och vägar.

Som tur är så är våra fordon mycket säkrare och förlåtande var-
för få omkommer eller skadas svårt, vilket är ett under men sam-
tidigt ett gott betyg till biltillverkarna. 

Ändå så förvånar man sig över att det ändå måste ske så många
olyckor. 







Själv bor jag vid en av Malmös mest trafikerade gator och jag har
en fantastisk överblick över denna gata (Lorensborgsgatan).

Hur kör man här då? Gatans högsta hastighet är 40 km/t. Jo jag
måste ge bilisterna beröm för hastigheten håller man till c:a 90%.
Förvisso så finns det ett antal fartdämpande gupp som håller
nere hastigheten på fordonen.




Lugnt och fint, ett fåtal fordon kanske når 50 km/t. Fast vid 22-
tiden så ändras detta för då plockar man fram sina bullriga bilar
och Motorcyklar vars olidliga oljud tränger in i märg och ben. 

Här skulle trafikpolisen som knappast finns längre inte bara
 kosta utan även dra in en bra slant till sina Statskassan.

Vad har hänt med nykterhetskontrollerna? sprit och droger
florerar mer än någonsin åtminstone så länge det inte syns
eller finns några poliser på gator- och vägarna.  

Men till olyckorna

Vad beror dessa på? Ouppmärksamhet och ute på vägarna för
korta avstånd mellan fordonen. Ouppmärksamhet? Jo allt detta
petandet bakom ratten. Vi har mobiltelefonen, displayen med
allt viktigt och oviktigt, radion, CD:n, GPS:en och allt annat 
mer eller mindre viktigt. Jag är förvisso inte bättre själv men 
har hittills haft tur, kanske beroende på hastigheten och 
avståndet till framförvarande fordon.

Att ta bort displayen vågar ingen biltillverkare idag men ärligt 
talat så finns det mycket som gör att man lätt tappar 
koncentrationen bakom ratten.
    
Några hemska bussolyckor har inträffat genom åren. Utan att 
skylla på någon för det inträffade så sänder detta en tanke.  

Nyligen körde en Dubbeldäckare (Buss) in i en bro i Västerås 
som var för låg. Detta är dessvärre inte första gången. I Malmö 
körde en vanlig buss på Lundavägen också in i en  bro för 10-tal
år sedan där ett av körfälten körfältet var för lågt. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10198917.ab

Värst var det i Köpenhamn (febr 2001) sedan en dubbeldäckare
 körde in i en bro (Knippelsbron) vars höjd var lite över 3 meter. 
Här omkom ett flertal passagerare och än i dag så lider flera 
fortfarande av sviterna från olyckan. Knippelsbron har haft flera
olyckor. Bara någon månad innan den svenska bussen körde in
 i Knippelsbron så råkade en dansk buss ut för samma sak. Inga
som omkom eller skadades allvarligt av denna olycka.  

Vad jag egentligen vill säga i denna blogg är "ta det lugnt" ingen
är ofelbar (själv har jag haft tur vid flera tillfällen). Men trixa inte
för mycket med moderniteterna när Du sitter bakom ratten och

VIKTIGT VIKTIGT HÅLL AVSTÅND. 

-------------

LEDARE: Vi Bilägare NR 9/2017

Alla vi ögontjänare

Denna rubrik fanns på första sidan. Detta var rubriken till tidningens
ledare skriven av redaktionschef Tommy Wahlström. 

Jag som lagt mitt inslag i malpåse ett antal dagar för jag tyckte inte
 att jag fick till det bra.

Nu läser jag en utmärkt ledare som till stora delar tar upp samma
saker som jag skrivit om.


Vi Bilägare nr 9 2017
  Vi har i skrivandes stund Midsommartrafiken bakom oss.
Enligt uppgifter så har det varit kaotiskt på många av våra
vägar.

Ta det lugnt 
ta en TOY!

Kenneth
foton Undertecknad






Inga kommentarer: